Restart podnikání #1 s Margaretou Křížovou | Chytrý blog Clever Minds

Vyrábíme designově jednoduché a elegantní notesy, které přináší neomezený prostor pro vaše myšlenky a nápady.

Naše témata

Sign Up To The Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet
[contact-form-7 id="0" html_class="default"]

Restart podnikání #1 s Margaretou Křížovou

Margareta Křížová, MBA je moderátorkou, autorkou knihy Z deníku investorky aneb Jak podnikat a nezbláznit se, a především pak byznys mentorkou a M&A poradkyní. Již více než 25 let radí firmám a živnostníkům, jak rozjet podnikání, jak najít investora a prodat firmu

Margareta je naším prvním hostem v miniseriálu Restart podnikání, kde se na celou koronakrizi díváme z pohledu podnikatelů, kteří se snaží zachránit a znovu nakopnout své podnikání. 

Restart podnikání #1 s Margaretou Křížovou
Margareta Křížová – byznys mentorka

1. Jakou hraje podle Vás malé a střední podnikání roli v dnešní společnosti?

Říká se, že malé a střední podniky jsou páteří každé ekonomiky. Vidím to taky tak. S řadou takových podniků a jejich majitelů spolupracuji, jsou to lidi, kteří nic nedostali zadarmo, mnohdy mají celkem krkolomné začátky. Nemají velké rozpočty, armádu zaměstnanců, ale o to víc dokážou kreativně myslet a mají drive. A ten drive a energii česká společnost potřebuje, teď víc, než kdy jindy. Bylo by fajn, kdyby se o těchto „neviditelných“ lidech a jejich firmách víc mluvilo a psalo, sdíleli se jejich příběhy – jsou velkou inspirací.

Mám ráda malé podnikání, protože každý velký byznys byl jednou malý.

2. Co Vám osobně podnikání přináší?

Mám ráda kreativní a inspirativní lidi s praktickým přístupem k byznysu. Ta možnost vymýšlet, jak postavit byznys, vymyslet byznys model, obchodní a cenovou strategii, odlišit se konkurenční výhodou a vzbudit zájem zákazníků, prostě byznys „v přímém přenosu“. Baví mě spolupracovat s lidmi s chutí něco rozjet, nebo se posunout dál a s energií, je to oboustranná tvůrčí radost. 

3. Představme si situaci, že jste bez práce. Proč byste začala podnikat?

Jsem bojovník, takže bych vymyslela nejspíš nějaké podnikání, které jde rozjet co možná nejrychleji – tzv. low hanging fruit. Nekomplikovala bych to, jednoduchý produkt nebo služba, co se dá rychle hodit na trh, ideálně prodávat na FB nebo IG.

4. Jaký byste zvolila postup?

Opatrný, ale akční. To znamená nemluvila bych, ale spustila bych akci. 

  • Podívala bych se na to, co se děje na trhu v mém odvětví, kde chci byznys rozjet.
  • Zmapovala bych si konkurenci.
  • Zmapovala bych poptávku a cílové zákazníky, včetně jejich potřeb, problému, a hlavně jejich motivace k nákupu mého produktu nebo služby.
  • Vytvořila bych jednoduchou variantu produktu nebo služby. 
  • Stanovila bych cenu (náklady plus moje marže s přihlédnutím k situaci na trhu a konkurenci).
  • Založila bych jednoduchý web – stačí landing page, kam bych napsala:
    • co prodávám, 
    • co zákazník nákupem získá/vyřeší…, 
    • za kolik a jak si to může koupit.
  • Založila bych FB/IG/Linkedin a postovala pravidelně, natočila bych video, jak vzniká můj výrobek, nebo jak funguje moje služba.
  • Šla bych v marketingu trochu proti proudu, hlavně ne šeď a nuda.
Obsah obrázku osoba

Popis byl vytvořen automaticky
Margareta Křížová – byznys mentorka

5. Jaké 3 klíčové parametry / prvky / věci byste si ohlídala?

Náklady a jejich pokrytí, jaký typ zákazníků reaguje a nakupuje, který typ produktu/služby vydělává nejvíc (pokud mám víc produktů) a na ten bych zaměřila marketing.

Život je jízda nahoru a dolů. A v podnikání to platí dvojnásob.

6. Současná doba zasáhla malé a střední podnikání nebývale. Co byste doporučila podnikatelům, jejichž byznys pandemie zasáhla, až ochromila?

I když se to snadno říká, je potřeba se podívat na svůj byznys reálně a s nadhledem, čímž myslím nezahltit se detaily, ale zvolit pohled „big picture“. A pak se zamyslet například nad tím:

  • Co z vašich produktů nebo služeb zákazník nebude potřebovat.
  • Co naopak bude potřebovat v modifikované/redukované verzi.
  • Jestli můžete nabídnout jednodušší nebo kombinovanou verzi.
  • Jestli můžete nabídnout dočasnou slevu nebo jednodušší variantu nebo online variantu.
  • Jsou vaši klienti v problematických odvětvích.
  • Jaké jsou finanční možnosti vašich zákazníků.
  • Co dělá konkurence a jak přečkala krizi vaše konkurence, pokud skončila, co dělají zákazníci konkurence.

Hýčkejte si vaše stávající zákazníky, je to momentálně jistější, než hon na nové zákazníky.

7. Vaše 3 tipy pro každý den?

Dobré kafe, aktuální dávka informací, ať víte, co se děje, energie a úsměv, i když vám není momentálně do smíchu, protože nic netrvá věčně, ani krize, dokazuje to historie delší než 2000 let.

Dělejte byznys, ale neberte se moc vážně.

8. Někdy se člověku nechce – je všeho plný a unavený. Co s tím? Jak se nakopnout a vyrazit?

Malý radosti, dobrá muzika, dobrý víno. I ve dni, kdy se zrovna nedaří, najdete něco, co se povedlo, někdy hledáme jen obrovský úspěchy a přehlížíme ty malý.

9. Kdybyste mohla doporučit jeden podcast, profil, osobu, kterou pro inspiraci sledovat, co/kdo by to byl?

Oprah Winfrey – miluju ji a Jane Fonda za roli Grace v seriálu Grace and Frankie, je tam prostě k sežrání, ta její energie, je jí 80 let, smekám.

10. Co dělat pro vlastní pocit štěstí?

Radovat se z malých věcí, nečekat, že každý den bude procházka růžovým sadem, obklopit se fajn lidma, mít rád svoji rodinu i se všema šílenostma, a zbavit se toxických lidí kolem sebe.

V dalším díle Restartu podnikání se můžete těšit na rozhovor s psycholožkou, lektorkou a koučkou Radkou Loja. Nenechte si ho ujít.