Několik tipů pro zábavné vaření v době izolace

Několik tipů pro zábavné vaření v době izolace

Znáte tu otázku – Jak dobře nakrmit rodinu v době izolace?

Jde do tuhého – školy i restaurace jsou zavřené a spousta z nás tak zůstává většinu dnů doma. Nic ale není ztraceno. V každé situaci lze najít něco pozitivního. Co třeba využít následující týdny lockdownu k tomu, abyste si vytvořili nové zdravé návyky a sepsali si kuchařku plnou zdravých a rychlých receptů?

Současná situace nás přinutila tolik nespoléhat na veřejné stravování, a tak více než běžně vaříme doma. A  když už během dne máme obvykle i jiné povinnosti (home-office, starost o děti, domácnost, …) chceme strávit v kuchyni co nejméně času.

Strava ovlivňuje spoustu procesů v našem těle. Poskytuje nám nejen nezbytnou energii, ale ovlivňuje i naši náladu, zvládání stresu nebo naši imunitu, která je v této době klíčová. Pro spoustu lidí je ale obtížné skloubit dvě věci zároveň – aby bylo jídlo rychle připravené, ale zároveň zdravé.

Ne vždy je to možné, ale pár tipů bych pro vás měla.

Plánujte

Sestavte týdenní plán

Zkuste si každý týden v neděli večer sednout a sepsat si seznam jídel, které chcete přes týden vařit. Získáte přehled o tom, jaké potraviny máte nakoupit. Je sice užitečné dělat si zásoby, ale všeho s mírou. Díky vědomějšímu nakupování zamezíte zbytečnému vyhazování prošlých a zkažených potravin.

Zapojte děti

Zapojte do plánování své děti. Ať sami navrhnout, na co mají chuť. Ušetříte spoustu času přemýšlením a aspoň se vám nestane, že vám nakonec oběd nesní. Inspirujte se navzájem a připravte pro děti předem jídelníček. Tím pomůžete nejen sobě při plánování nákupu, ale dodáte dětem i nějaký řád v této nelehké době.

Přípravu dělejte společně

Když je navíc zapojíte do procesu přípravy, tak možná neušetříte čas, ale zažijete u vaření více zábavy. Pokud je budete správně vést, zvládnout téměř vše. A nemusíte zůstat pouze u vykrojování toastu do tvaru zvířátka. Děti ocení i přípravu normálních jídel a uvidíte, že s první povedenou omeletou nebo vyklepnutou bábovkou jim poroste sebevědomí. Budou se cítit stejnými šéfkuchaři jako pan Forejt.

Inspirujte se

Znám to sama, občas mě nějaký recept na Instagramu zaujme, ale po pár vteřinám mi zmizí z hlavy jako pára nad hrncem. Nejlepší je pořídit si kuchařku a všechny recepty si do ní zapisovat, což využijete v případech, kdy budete marně přemýšlet nad tím, co zase uvařit. Užitečné je si k receptu připsat i čas, který na přípravu jídla reálně potřebujete. Jednodušeji pak zvolíte recept, který sedí vašim aktuálním časovým možnostem. Nezapomeňte na „příběh“. Jednou, až kuchařku předáte svým dětem, budou mít vzpomínky na společné chvíle.

Nákupní seznam? Máme!

Sepište si nákupní seznam. Děravá hlava – holé neštěstí. Nejlepší je sepsat si potraviny v pořadí podle sekcí, které obvykle v supermarketu procházíte. Nekoupíte zbytečné potraviny a navíc ušetříte čas strávený v obchodě.

A co nezapomenout koupit?

  • sezónní ovoce a zelenina (podzim: jablka, hrušky, hroznové víno, kořenová zelenina, dýně, brambory, kysané zelí apod.), případně mraženou zeleninu a ovoce,
  • maso: kuřecí (nejlépe celé kuře – ušetříte finance i čas) a krůtí maso, tuňák ve vlastní šťávě, mražené (popř. čerstvé) ryby, libové hovězí a vepřové maso, kvalitní (minimálně výběrová) šunka,
  • mléčné výrobky: mléko, bílé jogurty, tvaroh, zakysané výrobky, sýry do 30% tuku (cottage, tvarůžky, …), žervé,
  • řepkový olej, vejce,
  • ovesné vločky,
  • sušené ovoce, semínka a ořechy,
  • luštěniny (čočka, fazole, hrách, cizrna),
  • rýže, (celozrnné) těstoviny, kroupy, kuskus, bulgur, quinoa, pohanka, rýžové nudle, jáhly,
  • pečivo (celozrnné, žitnopšeničný chleba, žitný chleba).

A jde se na to!

Snídaně je základ dne

Její příprava může  zabrat tolik  času, jaký potřebujete k přípravě kávy. Tady je pár tipů, jak na ni.

Některé snídaně si můžete připravit den předem a ušetřit tak čas ráno. Udělejte si domácí granolu, kterou jen nasypete ráno do jogurtu a přidáte k ní ovoce. Upečte si koláč (s tvarohem, ovocem, použijte např. špaldovou mouku, upravte množství cukru) a můžete si ráno zdravě pochutnat na dobrotě stejně jako v kavárně. V chladných dnech přijde vhod i něco teplého. Připravte si overnight oats nebo kaši, přidejte ovoce, ořechy, lžičku medu a snídani máte za chvilku hotovou. Výborný je také mugcake – hrníčkový koláč, který připravíte během několika sekund v mikrovlnce.

Kromě klasických vajíček na x způsobů si můžete připravit třeba během pár minut kuskus nasladko. Stačí ho smíchat se sušeným ovocem, oříšky, zalít vodou a ozdobit našlehaným sladkým tvarohem. A pokud si chcete se snídani hrát o pár minut navíc, tak vřele doporučuju připravit si vafle naslano (s vejcem a šunkou nebo tvaroho-špenátovým krémem) nebo na sladko (s tvarohem a ovocem).

Mají vaše děti rádi Pribináček? Využijte toho, že jste doma a raději jim na svačinu připravte našlehaný tvaroh s pudinkem a ovocem. Velmi rychle také dokážete připravit pomazánku (tvarohovou, hummus, luštěninovou), nakrájená jablka potřená oříškovým máslem se sklenkou kefíru, cottage sýr na slano nebo nasladko nebo koktejl půl napůl s mlékem a kefírem, který bude určitě chutnat i vašim dětem.

A co na oběd či k večeři?

Chcete ušetřit čas? Využijte troubu! V ní můžete připravit téměř bez práce zapečené těstoviny, cuketu, ogrilovat halloumi sýr, dýni nebo červenou řepu, anebo připravit maso. Vaše děti určitě ocení zdravější variantu smaženého řízku s hranolky. Maso stačí obalit v trojobalu, pokapat pár kapkami oleje a upéct společně s hranolky z brambor nebo kořenové zeleniny. Přidejte dip z řeckého jogurtu a uvidíte, že vaše děti budou nadšené.

Kupte celé kuře a upečte ho vcelku – může vám vydržet i na několik pokrmů. K pečenému masu můžete připravit jednoduchou přílohu a zeleninu, využít maso do salátu, připravit z něj pomazánku, přidat jako zdroj bílkoviny ke krémovým polévkám nebo ho využít do rizota.

Polévka je grunt! Využijte sezónní zeleninu a připravte si krémovou polévku (dýňovou, květákovou, …), kterou doplňte o bílkovinu (kuřecí/krůtí maso, sýr, vajíčko, tofu, tempeh, …) a kus celozrnného pečiva. Skvěle vás zasytí také luštěninové polévky. A když už jsme u těch polévek, tak jakékoliv jídlo z jednoho hrnce vám ušetří čas, a to i v případě, že se jedná o pomalu tažené hovězí maso, které se vaří v podstatě samo bez práce.

Inspiraci můžete najít také v orientální a cizokrajných kuchyních. Připravte si těstoviny na různé způsoby jako v Itálii. Pochutnejte si na misce lahodného kari s kuřecím masem, špenátem nebo cizrnou. Vydejte se do Mexika a ubalte si vlastní burrito. Inspirujte se rychlými asijskými pokrmy, které využívají rychlou úpravu masa a zeleniny na pánvi wok. Jako přílohu můžete zvolit rýžové nudle, které jsou během 3 minut hotové! Ze středomoří si vypůjčíme kuskus. Ten je skvělým pomocníkem pro přípravu rychlého oběda. Stačí ho zalít vodou, zamíchat do něj zeleninu a doplnit o bílkovinu podle vlastní chuti (rybu, kuřecí maso, vejce, tempeh, seitan, apod.).

A pokud už vám dojde veškerá inspirace, tak zkuste zapátrat ve vzpomínkách na dětství a připravte si bramborové placky, rýžový nákyp, žemlovku s tvarohem a jablky nebo brambory na loupačku s kefírem.

Je z čeho vybírat, a tak na nic nečekejte a vrhněte se to vaření!

Dobrou chuť přeje CM a Lenka Turoňová, autorka blogu Zelená fazolka

Podobné články

Jak se nezbláznit v bláznivém období

Jak se nezbláznit v bláznivém období

Naučte své děti vařit vaše dobroty

Naučte své děti vařit vaše dobroty

Udělejte si domácí filmový festival

Udělejte si domácí filmový festival

Pamatujete si ještě své první rande? Napište, jaké bylo…

Pamatujete si ještě své první rande? Napište, jaké bylo…