Vyrábíme designově jednoduché a elegantní notesy, které přináší neomezený prostor pro vaše myšlenky a nápady.

Naše témata

Sign Up To The Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet
[contact-form-7 id="0" html_class="default"]

Efektivní plánování: Naplánujte si svůj den, měsíc a rok

Víte, jak si naplánovat svůj čas efektivně? A jak plánovat každý den z hlediska dlouhodobých cílů?  V tomto článku jsme si pro vás připravili několik tipů, jak zlepšit svoji organizaci a dosáhnout tak lepších výsledků ve výkonnosti. V dospělosti často balancujeme na hraně pod hromadou úkolů, které musíme zvládnout. Když dospějeme do bodu, kdy je toho na nás moc, je ten pravý čas začít s efektivním plánováním a prioritizací jednotlivých úkolů. Po naučení návyku plánování budete zvládat dokonce více úkolů, než jste si kdy mysleli, že je možné. 

Zápisník pro myšlenkové mapy Mind Map Manager
Zápisník na myšlenkové mapy

Finance, práce, vzdělávání, rodina, přátelé, nákupy, domov, ostatní projekty a seznam pokračuje dál a dál. Máte problémy s prokrastinací? Píšete si na seznam stále stejné úkoly pořád dokola? Podívejte se, jak si s tím vším poradit.

Pojďme na to.

Efektivní plánování ve velkém. Metoda SMART a 4 kvadranty

Obávaná otázka při pracovních pohovorech – kde se vidíte za pět let? – může ve skutečnosti tím nejlepším motivátorem v případě chytrého plánování. Připravte si papír nebo se naučte využívat myšlenkové mapy. Nechte se unést. Nápadům se meze nekladou. Sepište si všechny vaše sny, cíle a plány, ať už jde o váš osobní nebo pracovní život. Další krokem je dát svému plánu řád a přiradit ke každé položce správnou prioritu. Jak na to? Použijete metodu SMART, která se využívá především v projektovém managementu nebo jednoduchou metodu 4 kvadrantů.

Efektivní plánování: Naplánujte si svůj den, měsíc a rok
Vyzkoušejte metodu pro prioritizaci – SMART

Vyberte se seznamu jen cíle, které jsou:

S — specifické

M — měřitelné 

A — akceptovatelné

R — relevantní 

T — termínovatelné

Vybrané cíle budou najednou snadněji splnitelné a budou vám zřejmé všechny kroky, které musíte pro své cíle udělat. To znamená, že nestačí, když si stanovíte naučit se francouzsky. Buďte více specifičtí. Jaké úrovně chcete dosáhnout? Za jakou dobu? Jak často budete mít hodinu francouzštiny? Jak budete vyhodnocovat pokrok v učení? Sepište si všechny kroky.

Sny, cíle a požitky patří do bucket listu

Život není jen o práci a úspěchu. Kromě cílů si sepište seznam toho, co chcete zažít. Váš bucket list může vypadat třeba takto:

  • strávit noc ve stanu na Aljašce
  • zorganizovat narozeninovou oslavu s přáteli
  • absolvovat kurz vaření indických jídel

S realizováním požitků vám pomůže přiřazení časovosti. Na Aljašku se vydám v červnu, narozeninovou oslavu budu mít na jaře, kurz vaření absolvuji v zimě. Chcete plánovat s vašimi blízkými? Pořiďte si rodinný plánovací kalendář Clever Minds, kde budete mít přehled o všech vašich aktivitách. 

Zhodnoťte svůj předchozí rok

Abyste mohli efektivně plánovat, důležitá je sebereflexe. I když byl pro nás všechny rok 2020 velmi specifický, pořád je důležité se za ním ohlédnout a upřímně si uvědomit, co všechno se povedlo, co můžete tento rok udělat lépe a především, co vám udělalo největší radost. Díky vyhodnocování můžete zkoumat funkční principy ve vašem životě, uvědomit si, za co všechno jste vděční a jak se vám podařilo s nepříjemnostmi bojovat.

Efektivní plánování: Naplánujte si svůj den, měsíc a rok
Zpětná vazba nám pomáhá srovnat se s nedostatky a zlepšovat se krok za krokem. Zapište si vše do Zápisníku osobního rozvoje Amos.

Vytvořte si zdravé návyky

Nemluvíme nyní o vašem jídelníčku, ale obecně o tvorbě nových zdravých návyků. Díky nim se totiž můžete zlepšit v pracovním i osobním nasazení. Pokud zautomatizujete jednotlivé kroky, přestanete zatěžovat paměť a to, co vám připadá důležité, vám půjde mnohem snadněji od ruky.

Dnem nás provází mnoho automatizací, které si ani neuvědomíme:

  • cesta, kterou si vždy zvolíme z práce domů
  • úkony, které děláte ihned poté, co vstanete
  • jaké cvičení děláme během týdne

Pokud chcete začít s novým návykem, je dobré začít pomalu. Chcete ráno cvičit? Připravte si večer věci na cvičení. Poté co vstanete a obléknete se, začněte prakticky bez přemýšlení s cvičením. Po pár opakování si váš mozek navykne a automaticky zařadí cvičení do systému autopilota. 

Efektivní plánování: Naplánujte si svůj den, měsíc a rok
Deník zdravého hubnutí

S automatizací mozku dosáhnete:

  • většího soustředění
  • klidnější mysli
  • úspory vlastní energie
  • víte jasně, co přijde jako další

Poznejte své cíle a kroky, jak jich dosáhnout

Podle ročního cíle můžete snadno vytvořit plán na celý měsíc a jednotlivé dny. K tomu vám pomůže diář – vyberte si nedatovaný a začněte kdykoli v průběhu roku. Papírový diář je určen pro všechny uživatele, kteří mají rádi uzávěrky. Můžete si do něj zapsat cíl měsíce, zhodnotit svůj pracovní výkon, prioritizovat tři nejdůležitější úkoly měsíce. Doporučujeme plánovat minimálně den předem. Ráno tak můžete začít s čistou hlavou a víte, co vás přesně čeká.

Chcete se dozvědět ještě více o tématu ročního plánování? Přečtěte si další články z Chytrého blogu na toto téma:

  1. 5 kroků, jak nastartovat novou etapu v životě
  2. Pilotem vlastního života
  3. Rodinný kalendář pro pohodu nejen doma