Jak být v přítomnosti

Jak být v přítomnosti

I když byl tento rok velmi hektický a psychicky náročný lze jeho poslední měsíce prožít úplně opačně. Jak? Jednoduše – zpomalte. Že to zní nereálně? Že musíte udělat ještě to a to? Vůbec ne. 

Nároky na nás byly tento rok mimořádné. Hlavně po psychické stránce. Proto si teď můžete na chvíli vydechnout a nechat se inspirovat následujícími tipy na to, jak na konec tohoto roku zpomalit a užívat si přítomný moment. 

Zapněte offline mood

Odložte telefon, vypněte počítač. Zkuste si během dne vyhradit čas v offline prostředí. Nekontrolovat každých deset minut notifikace, zda vám náhodou nepřišel nový e-mail. Vyhraďte si několik hodin bez elektroniky, které budete striktně dodržovat. Prostě zapnete režim letadlo a začnete si užívat přítomnost se svojí rodinou. Nebo i čas o samotě. Pro kreativitu a vyrovnanost je přímo nezbytné, aby člověk dokázal trávit alespoň minimum času sám, bez všemožných rušičů pozornosti. Ne každý to ale umí, protože si naše společnost už zvykla na to, že stále musí něco hrát nebo mluvit. Čím dřív si začnete uvědomovat důležitost offline času, bez technologií, tím lépe dokážete odpočívat a užívat si přítomnost.

Zhluboka dýchejte

Nemyslete si, že z vás chci hned udělat buddhistické mnichy. Ale dýchat zhluboka a vědomě je důležité i pro nás, moderní Evropany. Nemusíte mít hned jogínské ambice na to, abyste dokázali vnímat svůj dech. Je dobré se párkrát denně zastavit a začít pozorovat svůj dech. Vnímat, jak pomalu vdechujeme a vydechujeme. Co u toho cítíte? Třeba zjistíte, že jste velmi nervózní a právě uvědomění dechu vám pomůže se uklidnit a vyčistit si hlavu. 

Photo by Darius Bashar on Unsplash

Doporučuji velmi známou, lehkou, přesto hodně účinnou techniku dýchání pro zklidnění. Říká se jí také krabicová technika. V duchu počítáte na čtyři nádech, následně při počítání do čtyř dech zadržíte a na další čtyři provedete dlouhý výdech. Nadechujte se nosem a výdech proveďte pusou. Zní to snadně, že? Pokud to zkusíte, sami přijdete na to, že po pár takových cyklech se vaše tělo i mysl velmi zklidní a vy se cítíte uvolněně. Když tohle zkusíte několikrát v průběhu dne, můžete násobně předejít tomu, že se vystresujete pokaždé, když se něco nepovede. 

Vyrazte do přírody

I když zimní počasí není na dlouhé procházky příliš atraktivní, pobyt v přírodě vás může neuvěřitelně zklidnit a vyčistit hlavu. Stačí si každý den vyhradit čas a třeba jen na půl hodiny vyrazit někam do lesa. Sluchátka s hudbou a mobilní telefon nechte doma. Za tu půl hodinu se nikdo nezblázní a svět nespadne. Zkuste jen vnímat prostor kolem sebe. Přírodu. Čerstvý vzduch. Ten klid a nádheru. Pozorujte sami sebe, jak pomalu chodíte. Vnímejte každý nášlap a otisk vaší boty do půdy. Cítíte se víc v přítomnosti? Výborně! Pokud vytrváte a z vaší procházky v lese se stane samozřejmost, v dlouhodobém měřítku na sobě můzete zpozorovat velké benefity, co se týče vašeho mentálního zdraví. 

Ideální je vyrazit si s rodinou! V tom případě se vám může hodit i ZÁPISNÍK RODINNÝCH VÝLETŮ VÝLETNÍK, kde si můžete uchovat šťastné vzpomínky na společné výlety. 


Vnímejte chuť

Taky jste jeden z těch lidí, kteří sotva zaregistrují, že jí? Protože u jídla dělají mnoho dalších věcí. Koukají na televizi, vyřizují maily, scrolují na Instagramu, … Spousta lidí ani nevnímá, co jí. To může mít velmi špatné následky. Jednak váš mozek vůbec nezaznamená, že jíte, takže po snězení si tělo žádá další přísun jídla. Vy pak ani nevíte, jestli jídlo bylo kyselé, sladké nebo hořké. Vůbec nevnímáte jeho chuť. To pak může vést k zdravotním problémům, jako nadváha nebo problémy s trávením. A to nemluvím o psychologickém prožitku z jídla. Pro optimální zážitek z jídla je dobré se na chvíli zastavit a pomalu jíst. Vnímat strukturu jídla, zkusit popsat jeho chuť i to, jestli vám chutná nebo ne. Opravdu odložit všechny ostatní aktivity a zaměřit pozornost pouze na jídlo. Zní to možná až zbytečně, ale rozhodně vám tato meditace nad jídlem může velmi pomoct v prožívání přítomnosti. A to ani nezmiňuji zdaleka všechny zdravotní benefity.

Pro zaznamenání jídelních požitků doporučuji náš ZÁPISNÍK CLEVER GOURMET, který normálně slouží pro zápisky gastronomicých zážitků z restaurací. V současné době si ale můžete klidně udělat food festival doma a skvěle se přitom zabavit. Použijte naší CHYTROU KUCHAŘKU a vařte skvělé recepty.

Objevte svojí kreativitu

Zkuste něco, co jste nikdy předtím nedělali. Třeba namalujte obraz. Nebo zkuste napsat povídku. Přečíst knihu z oblasti, o které nic nevíte. Začít hrát na kytaru. Absolutně cokoliv. Třeba už se vám delší dobu honí v hlavě tolik nápadů, co nového byste chtěli zkusit. A vy to stále odkládáte, protože nemáte čas nebo energii. A nebo se jen vymlouváte. Tomu je teď konec. S koncem roku je dobré opravdu zpomalit a věnovat více času sobě. Proto je teď ideální doba na to experimentovat a plnit si tyto dávné sny. Je jasné, že po první hře na housle se z vás nestane Paganini a váš první obraz v Louvre nevystaví, přesto je skvělé někde začít a sledovat ten progres. 

Opět zde platí to,  že je nezbytné vyhradit si čas jen a pouze na tu jednu aktivitu. Pokud tedy třeba píšete román, je žádoucí si na počítači vypnout všechna ostatní okna a notifikace, abyste se mohli dostat do flow, kde vás nic nebude rušit. 

Pro sepisování nápadů na nové aktivity můžete využít náš MIND MAP MANAGER, kde si v pohodě načrtnete všechny vaše projekty a přání. 

Způsobů, jak zpomalit, je opravdu mnoho. Ne každému z nás se ale daří je dodžovat. A je to logické, současný svět po nás chce, abychom byli stále zaneprázdnění a pouze a jen pracovali. Je to ale smysl života? Není opravdu někdy lepší úplně vypnout a snažit se být v přítomnosti? 

Podobné články

Několik tipů pro zábavné vaření v době izolace

Několik tipů pro zábavné vaření v době izolace

Jak se nezbláznit v bláznivém období

Jak se nezbláznit v bláznivém období

Naučte své děti vařit vaše dobroty

Naučte své děti vařit vaše dobroty

Udělejte si domácí filmový festival

Udělejte si domácí filmový festival