Dnes si dejte pořádně do nosu: Slavíme totiž Mezinárodní den proti dietám! | Chytrý blog Clever Minds

Vyrábíme designově jednoduché a elegantní notesy, které přináší neomezený prostor pro vaše myšlenky a nápady.

Naše témata

Sign Up To The Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet
[contact-form-7 id="0" html_class="default"]

Dnes si dejte pořádně do nosu: Slavíme totiž Mezinárodní den proti dietám!

Kolik diet už máte na svém kontě? Kolikrát už jste se houpali na pomyslném kyvadle restrikcí a přejídání? Zkuste to tentokrát jinak – intuitivně. Dnešní článek bude o tom, jak si vybudovat zdravý vztah k jídlu a ke svému tělu.

Dnes si dejte pořádně do nosu: Slavíme totiž Mezinárodní den proti dietám!
Deník zdravého hubnutí

Držet či nedržet dietu: to je otázka..

.. ,na kterou máme jasnou odpověď – NEDRŽET. Mezinárodní den proti dietám, který se slaví každoročně 6. 5. již od roku 1992, tu nemáme náhodou. V kalendáři světových dnů se objevuje díky iniciativě Mary Evans Youngové, která prosadila tento den jako připomínku a podporu boje proti nezdravým, často neúčinným, ale hlavně našemu zdraví nebezpečným, dietám. 

„Shazovat kila pomocí diet nemá smysl. Je to jen dočasné. Většina se totiž opět vrátí k původnímu jídelníčku a hmotnost opět začne stoupat. Do roka navíc mají lidé po dietách váhu zpět a většinou dokonce přiberou ještě víc,“ – Mary E. Youngová.

Je jasné, že jeden den v roce nás nespasí, ale můžeme ho brát jako zlomový okamžik. Vaším cílem už nebude hubnout z důvodu, že chcete naplnit ideál krásy diktovaný magazíny, módním průmyslem a sociálními sítěmi. Od teď půjde hlavně o vaše zdraví, psychickou pohodu a požitek z jídla. 

Najděte cestu, která bude udržitelná po celý váš život

Takovou cestou dieta rozhodně není, protože:

  • nevyřeší váš špatný vztah k vlastnímu tělu;
  • jo-jo efekt, který zákonitě přijde, zhorší vaše zdraví;
  • zvýší náchylnost k poruchám příjmu potravy;
  • vás povede z extrému do extrému – tedy od restrikcí k přejídání;
  • budete více ve stresu kvůli zvyšující se hladině stresového hormonu kortizolu;
  • vám dává akorát falešné naděje. 

Jak tedy nezabloudit na cestě za vybudováním zdravého vztahu k jídlu?

Je jasné, že změna nenastane ze dne na den, a proto se ze všeho nejprve zamyslete nad tím, jak byste se chtěli v budoucnu cítit (více než na fyzickou stránku se zaměřte na tu psychickou). 

Podle svého vysněného budoucího já, které je prototypem štěstí, zdraví a sebelásky, si vytyčte jasné cíle a kroky, které vás k těmto pocitům dovedou. Nestačí to nosit v hlavě. Platí, že co je psáno, to je dáno, a proto si vše zapište do Deníku zdravého hubnutí.

Dnes si dejte pořádně do nosu: Slavíme totiž Mezinárodní den proti dietám!
Deník zdravého hubnutí

Do našeho stravovacího deníku si můžete zapisovat plány, postupy a vize, podněty pro fyzickou aktivitu a jídelníček na každý týden

Víme, jak je těžké udržet si motivaci, a proto svou cestu průběžně rekapitulujte a poznamenejte si všechny změny, které u sebe pozorujete. Zároveň si dávejte malé týdenní cíle a sami se sebou uzavřete dohodu ve formě zásad, které budete dodržovat, abyste dosáhli změn, ke kterým míříte a tyto změny byly skutečně trvalé. 

Tip: Přečtěte si naše tipy, jak na zdravé návyky naučit celou svou rodinu

Na zkratky v podobě diet nadobro zapomeňte 

Místo toho oslavujte každý den jídlem, které vám:

  • chutná a utiší hlad;
  • dodává energii;
  • dělá radost;
  • nezpůsobuje nevolnosti a únavu.

Naslouchejte vlastnímu tělu a stravujte se intuitivně, tedy jezte:

  • když máte skutečný hlad;
  • porce dostatečně velké na to, abyste se najedli, ale nepřejedli;
  • cokoliv, co máte rádi, ale v rozumné míře.

Co dalšího vám může pomoci? Při jídle buďte tady a teď. Soustřeďte se na každé sousto a vychutnejte si ho do sytosti. Přemýšlejte nad tím, jak se po konkrétním jídle cítíte – je vám po něm dobře a přináší vám radost? V průběhu dne jezte pravidelně a nesnažte se jídlem zajídat svůj stres – raději přemýšlejte nad tím, co je spouštěčem daného stresu. 

S plněním cílů, které jste si předeslali, vám mohou pomoci i nákupní seznamy. 

Nakupujte efektivně aneb do krámu jedině po jídle a s nákupním seznamem

Až se vydáte nakupovat potraviny, potvrdí se vám, že hlad je ten největší nepřítel. Najednou vám totiž začnou do košíku padat sladkosti a vy nebudete mít sílu tuto lavinu zastavit. Doma pak litujete toho, že jste neměli pevnou vůli, ale co teď s tím – přece to nevyhodíte. Poznáváte se v této situaci? 

Pak vám doporučujeme vydat se na lov potravin s plným žaludkem a podrobně sepsaným nákupním seznamem. Věřte, že tím ušetříte nejen svou peněženku, ale i svůj čas, protože nebudete muset ve vteřině vymyslet menu na celý týden. 

Tip: Jestli prodejnu, do které chodíte nakupovat potraviny, znáte jako své boty, pište si nákupní seznam podle uspořádání potravin ve směru od vchodu až k pokladnám. Ušetříte tím ještě více času a budete mít jistotu, že vás nechytí do pastí uličky plné nezdravých lákadel. 

Dnes si dejte pořádně do nosu: Slavíme totiž Mezinárodní den proti dietám!
Trhací nákupní seznam – Můj nákup

Zdravý životní styl není jen pestrá strava aneb 9 zásad, které byste měli dodržovat

  • Pijte dostatečné množství vody.
  • Jezte pravidelně a v menších porcích.
  • Dopřejte si dostatek spánku.
  • Buďte aktivní.
Běžecký deník
Běžecký deník
  • Omezte alkohol.
  • Přestaňte kouřit.
  • Vyhýbejte se polotovarům.
  • Začněte snídat a zvyšte přísun zeleniny a ovoce.
  • Snažte se vyhnout stresu.

Rada na závěr? Utíkejte si dát něco dobrého a přestaňte s dietami, které jsou v rozporu se zdravým životním stylem a z dlouhodobého hlediska vám leda tak uškodí