Desatero studenta v době koronavirové

Desatero studenta v době koronavirové

Studenty vysokých škol zasáhlo neplánované rozhodnutí přejít dočasně na distanční výuku. Opět. Na jaře v chaosu, za nové situace, skoro nikdo nevěděl, jak k tomu přistoupit. Nyní již můžeme být moudřejší a z chyb se poučit. Pokud budeš dodržovat několik základních pravidel pro efektivní výkon, lze z výuky na dálku vytěžit co nejvíce. Tak jsi připraven? Sepsali jsme pro tebe deset jednoduchých bodů, které ti nenásilným způsobem dopomůžou si lépe organizovat studentský život v období pandemie.

#1 – Obleč se

Zní to automaticky? Možná ano. Ale ruku na srdce, kolik z nás trávilo online přednášky v pyžamu jen proto, že je nikdo nenutil se slušně obléct a upravit. Mnoho studentů vstávalo na hodinu o pět minut dříve, jen tak tak si stihli otřít ospalé oči a udělat kafe. Tomu je ale konec! Pro optimální výkon se i při studiu z domova doporučuje se ustrojit jako kdybyste byli ve škole. Má to především psychologický efekt – minimalizuje to pocitový rozdíl, když sedíte někde v aule od toho, kdy jste doma a posloucháte své učitele skrze počítač.

Honzův hack #1

Je to jako v americké armádě, jakkoliv to zní divně – checklist ranních rutin ti pomůže. Sestav si krátký seznam kroků, které každé ráno chceš – kromě hygienty to může být cvičení, jóga, meditace, jedna kapitola knížky, apod.

Dej svému ránu strukturu, která tě bude bavit a nakopne tvůj den do pozitivna.

A co se týče oblečení – pomáhá si ho připravit na židli vedle postele již večer. Připomene ti to tvůj záměr hned po otevření očí. Na Facebooku tohle nenajdeš…

#2 – Dvojplán

Plánování je skvělá věc. Dá vám pocit organizace a struktury – nějaké jistoty, alespoň rámcový, což je v této nejisté době velmi žádoucí. Nejlepší je si vytvořit více plánů. Jeden obecný a jeden konkrétní pro daný den. V obecném plánu byste si měli načtrnout strukturu dne – kdy budete vstávat, snídat, obědvat, kdy je čas na sport nebo na rodinu. Mít alespoň nějaký přehled o aktivitách, které chcete denně dělat a v jakých hodinách by měly proběhnout. Tento plán je jen kostra dne, samozřejmě, že se bude dost měnit v závislosti na aktuálních potřebách.

A další plán je pro samotný den. Můžete to pojmout, jak vám to vyhovuje. Jako klasický to do list, kde si budete odškrtávat dílčí úkoly nebo třeba na kvadrantový styl plnění povinností, kde si rozvrhujete úkoly podle (ne)naléhavých a (ne)důležitých. Měli byste mít na paměti, že je dobré nepřeceňovat své síly a vychytat ideální počet úkolů, které jste schopni za den zvládnout.

Pro skvělé denní plánování nalezneš dostatek místa například ve Student Asistentovi nebo v diáři Pilot, kde je připraveno několik řádek pro úkoly, které máš v plánu přes den zvládnout. Není lepší pocit, když si odškrtneš hotový úkol, no ne?

Honzův hack #2

Kdo kdy řekl, že týden je pondělí až pátek a pak je víkend? Je přece na tobě, jak svých 7 dnů rozdělíš, nebo ne? Zkus si nejpve rozdělit celý týden následovně:

  • sepiš činnosti, které chceš / potřebuješ každý týden udělat
  • u každé napiš časový rámec – kolik minut/hodin chceš dané činnosti věnovat bez ohledu na fakt, kolik času reálně máš
  • rozhodni o prioritě činností – klasické A/B/C
  • rozděl týden do příslušných časových bloků a dej činnostem jejich místo
  • používej výslednou matrici týden až tři a sleduj na sobě, jak ti to vyhovuje, případně uprav

#3 – Přijmi za sebe zodpovědnost

Jsi pánem vlastního času! A za dob distanční výuky to platí dvojnásob. Pro některé je to děsivá představa, pro cílevědomé jedince je to půl vítězství.

Nemůžeš se donutit vstávat na seminář v sedm ráno? Kouzlo je, že si můžeš povinnosti na daný předmět splnit kdykoliv během dne. Nikdo tě neomezuje a učení si můžes nastavit, jak ti vyhovuje. Pro ty, které mají dostatek sebedisciplíny, je to obrovský dar. Celý svůj denní režim si tedy můžeš naplánovat úplně svévolně. Nezapomeň při plánování naslouchat sám sobě a provést takovou menší sebeanalýzu toho, co ti vyhovuje nejvíce. Sám se sebou si sednout a probrat vlastní myšlenky a pocity je totiž další klíč k úspěšnému zvládnutí nejen výuky na dálku.

Honzův hack #3

Ne každý jsme cílový člověk, ne každý miluje sprint za výsledky. Co ale pomáhá je si říct, PROČ dělám to, co dělám. Dnes již profláknutý princip Začněte s PROČ od Simona Sineka (v češtině vyšel u Melvilů) může pomoci s definicí životních „proč“. Odpověz si na následující otázky a umísti si to někam, kde to uvidíš, až se ti zase nebude chtít:

  • Proč studuju? Co tím chci dokázat?
  • Proč tenhle obor, školu?
  • Jak vypadá můj život, když budu studovat a jak tehdy, když školou jen „prolezu“?
  • Co chci v životě umět a proč?

Na své odpovědi se dívej vždy, když tě přepadne slabá chvíle. Ne kvůli ostatním, ale kvůli sobě!

#4 – Měj přehled o svých předmětech

Dobré je si na začátku přepsat vlastní rukou rozvrh hodin. Vytvoříme si k tomu tak lepší vztah, než kdybychom pouze zkopírovali tabulku online a vytiskli. Dále je pro úhlednou organizaci žádoucí zjistit si podrobnosti o plnění předmětu. Jaké knihy pro studium potřebuji? Jak se bude konat distanční výuka? Je dobré si pro každý předmět vyhradit čas v týdnu a vždy ve stejnou dobu se jej učit. Prostě a jednoduše, nastavit si takové podmínky, jako bys byl ve škole.

Honzův hack #4

Rozvrh si vypracuj na papír a neboj se použít barvy. Funguje tak lépe pravá mozková hemisféra, která je kreativní. A funguje tak mnohem lépe princip – co si ruka zapíše, hlava si zapamatuje.

Zajímavým způsobem, jak si dát určité téma do souvislostí, je ztvárnit jej pomocí myšlenkové mapy.

#5 – Zbytečně neodkládej povinnosti

O výuce na dálku, kde převážně stojí všechno na tobě, je tohle větší problém, než za „normálního“ režimu. Začneš vše odkládat, protože ti nikdo denně nestojí za zády se zdviženým prstem hrozby. A povinnosti ti začnou přerůstat přes hlavu. To pak zbytečne vede ke zvýšené míře stresu, kterého je už teď až až a další nárůst může být pro tvou motivaci a výkonnost zničující.

Efektivním plánováním a silnou vůlí můžeš předejít přehlcení úkoly. Jak se říká: „Co mužeš udělat dnes, …“

Honzův hack #5

Jedna z výborných knih je Snězte tu žábu od Briana Tracyho. V ní se říká – tu žábu (nejdůležitější a nejtěžší úkol) dej na začátek. Když zvládneš první velký úkol, získáš chuť dodělat i ty ostatní. Naopak drobné úkoly tě nikam moc neposunou.

Pomož si tím, že se po splnění takového úkolu odměníš  – někomu zavoláš, zkontroluješ socky nebo zkrátka si dáš odměnu, která tě motivuje.

#6 – Soustřeď se

Trénovat pozornost v době, kdy na nás vyskakuje nespočet „rušičů“ pozornosti, je klíčové k podávání optimálního výkonu. A v době, kdy neustále koukáme do monitorů, kam se přesunul veškerý život, musíme svou pozornost ovládat velmi obratně. Jinak nás totiž zahltí množství reklam a lákadel, které nás nutí kliknout na náš oblíbený eshop s oblečením nebo s elektronikou. Vydržet u online přednášky je pak prakticky nemožné. Jak tomu předejít? Vypni si všechna nepotřebná okna a záložky na počítači. Je to jednoduché, občas se to ale těžce provádí.

Trénovat pozornost se dá i několika dalšími způsoby, např. vnímáním vlastního dechu, meditací nebo deníkem, kam si denně budeš zapisovat svoje pocity. Zlepšení se sice nedostaví ze dne na den, ale při vytrvání tato cvičení mají velmi pozitivní účinek.

Honzův hack #6

I když nejsi ve škole, vzpomeň si, jak to fungovalo na základce – 45 minut a pauza, dalších 45 minut, zvonění a další pauza. Stejný princip použij i při své práci. Ano, studium je také práce a ne jednoduchá. Proto, abys podával výkon, potřebuješ sebe celého. Proto pracuj v krátkých úsecích a dělej pauzy. Úseky dělej 20 až max 90 minut dlouhé, poté si dej minimálně 10 minut pauzu.

Říká se tomu Pomodoro technika a najdeš na ní spoustu apek. V praxi stačí kuchyňský budík. Nastav délku a pracuj. Každá tvá činnost může mít různě dlouhý čas a nebo sebere více jednotek. A pokud si svůj den rozdělíš v režimu 20 minut práce a 5 minut pauza, získáš za den 10 – 15 podobných jednotek.

#7 – Vyjádři vděčnost

Pokud si na konci dne napíšete jednu věc, za kterou se cítíte dnes vdeční, může to dramaticky ovlivnit vaší náladu. Studie dokázaly, že pokud dlouhodobě vyjadřujete vdečnost, jakýmkoliv způsobem, má to vliv na produkci dvou hlavních hormonů ovlivňujících pocit spokojenosti – dopamin a serotonin. Zejména v těchto pochmurných dnech, kdy nastupuje podzim, hladiny těchto hormonů klesají, takže je třeba využít každé příležitosti, kdy můžeš jejich produkci podpořit.

Pro dokonalý přehled o tom, za co jsi daný den byl vdečný, doporučujeme náš diář Pilot, ve kterém je pro zapsání vdečnosti přímo vyhrazená kolonka na konci dne.

Honzův hack #7

Platí pravda, že na co upřeš svou pozornost, to sílí. Neznám nikoho, kdo by neměl být zač ve svém životě vděčný. Zdraví, vztahy, super rodina, kamarádi. Někdy stačí mít radost i z dobrého kafe či dvojky vína.

Když svůj den zakončíš s uvědomněním si těchto zdánlivě jasných a „malých“ věcí, získáš obrovskou sílu vše zvládnout a nenechat se ovlivňovat negativními vlivy.

#8 – Změň místo

Kavárny ještě nezavřeli. Knihovny také ne. Prozatím. Náš mozek se umí velmi rychle přizpůsobit okolí a pokud zůstáváš dlouhou dobu na stejném místě, začne se prostě a jednoduše nudit. Proto je dobré mu dávat nové impulzy. Změnit svou polohu. Opět záleží na tobě, jestli ti vyhovuje příjemný zvuk kaváren nebo dáváš přednost absolutnímu tichu v knihovně. Ale zůstávat celou distanční výuku doma není dobrý nápad.

Pokud nemáš možnost opustit svůj dům, zkus změnit alespoň pokoj. Vytvořit si pro sebe perfektní prostředí, ve kterém se budeš cítit, v rámci možností, produktivně. Při online výuce rozhodně nelež v posteli! Jakmile si tvůj mozek spojí postel se školou, je dost dobře možné, že se u tebe mohou projevit problémy s usínáním, jelikož při ulehnutí mozek čeká, že se budeš učit, přestože ses právě rozhodl jít spát.

Honzův hack #8

Když už třeba musíš celý den sedět, snaž se měnit svou polohu každých 25 – 45 minut. Chvíli seď, chvíli kleč a chvíli stůj. V rámci přestávek se protáhni a třeba udělej 10 dřepů. Za den jich určitě nasbíráš 100, aniž bys o tom pořádně věděl.

#9 – Plánuj si volno

I při výuce na dálku je důležitý oddych. Někteří z nás mají totiž tendenci na sebe vyvíjet daleko větší tlak než za „normální“ doby. Tomu se snaž předejít. Pořád jsme jen lidi a i když se může zdát, že tíha veškerých povinností se zdá být nepřijatelná, můžeš jednoduchým naplánováním volna zvýšit svou výkonnost. Že to zní protichůdně? Ale vůbec ne! Pokud celý den sedíš za počítačem, je dobré si jít odpoledne zaběhat, projít se nebo si jít zacvičit. Dáš tak prostor pro odpočinek své mentální stránce a zároveň posílíš fyzickou, která se ti pak odvděčí lepší výkonností a psychickou rovnováhou.

Určitě si tedy ve svém denním plánu zablokuj pár hodin na nicnedělání. Nebo na dělání něčeho mentálně nenáročného. Tvůj mozek ti za to poděkuje!

Honzův hack #9

Nikdo nepracuje kvůli práci. Naopak většina z nás pracuje proto, abychom si užili svůj volný čas. Paradoxní je, že náš přístup k prvnímu ovlivňuje délku a kvalitu druhého. A tak úkol, který zvládneš hravě za 10 minut, děláš s nechutí půl hodiny…

Proto si do diáře dej každý den prostor, kdy už nebudeš pracovat. Prostě ne! A naplň ho něčím, na co se vážně těšíš. Prvních pár dnů nebudeš stíhat, ale po nějaké době si na rytmus zvykneš a zjistíš, že ti na práci vlastně stačí méně času.

#10 – Nastav si cíl

Jak chceš vypadat až skončí distanční výuka? Co si z toho všeho odneseš? Chceš zapracovat sám na sobě nebo se po půl roce (doufejme, že to bude méně) vrátit ještě víc líný než si byl doposud?

V našem Pilotovi najdeš mnoho místa na libovolné poznámky. Zkus si tam napsat pár tvých cílů, čeho bys rád dosáhnul po skončení pandemie. Nemusí to být obrovské cíle, stačí opravdu něco, co tě posune dál. Třeba je to lepší organizace času, víc sportovat nebo zlepšit některé své vztahy. Pracovat víc na sobě. Dělat malinké pokroky. Protože když si sám zvládneš nastavit a dodržovat režim v těchto nejistých časech, je to pro tebe veliká výhoda a zaručujeme ti, že se budeš cítit mnohem lépe.

Honzův hack #10

Dnešní situace tu není navždy, to je potřeba si uvědomit. Jaký bude zítřek, o tom rozhoduješ právě teď. Dnes. V tuto chvíli. A buď k ní přistoupíš s negativním pohledem nebo jako k příležitosti se naučit něco nového.

Každá nová dovednost či kompetence ti dává větší míru svobody. Svobody se rozhodnout v budoucnu co a jak budeš dělat. Proto si napiš, co je tvým cílem i během distanční výuky a vylep si to před oči. Buď Rocky Balboa svého života. Hledej příležitosti, jak se něco nového naučit, něco zvládnout, někam se posunout. Získáš nový pohled na řadu věcí, o kterých dnes ani nemusíš vědět, že existují.

Podobné články

První rok na vysoké se Student’s Assistant

První rok na vysoké se Student’s Assistant

Jak zavést nové znalosti do praxe s Amosem

Jak zavést nové znalosti do praxe s Amosem

Pilot Plus – brána ke všem online projektům

Pilot Plus – brána ke všem online projektům

Week Planner pro malé i velké

Week Planner pro malé i velké