Chcete hořet, ale nevyhořet? Poradíme vám, jak toho dosáhnout | Chytrý blog Clever Minds

Vyrábíme designově jednoduché a elegantní notesy, které přináší neomezený prostor pro vaše myšlenky a nápady.

Naše témata

Sign Up To The Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet
[contact-form-7 id="0" html_class="default"]

Chcete hořet, ale nevyhořet? Poradíme vám, jak toho dosáhnout

„To nevadí, že nás tu není dost. Já tu práci za kolegu v pohodě zvládnu.“

„To nevadí, že spím jen pět hodin denně. Až budu v důchodu, tak to dospím.“

„To nevadí, že kvůli práci nemám čas na své blízké. Až změním svět, vynahradím jim to.“

„To nevadí, že nemám čas na žádné volnočasové aktivity. Moje práce je můj koníček.“

Ale ono to ve skutečnosti vadí. Nasedli jste do vlaku, který se s vámi řítí šílenou rychlostí a vy jste bohužel tou jedinou osobou, která nevidí, že následující stanicí je workoholismus a tou konečnou syndrom vyhoření. Zároveň jste tou jedinou osobou, která může přehodit výhybku a změnit směr své cesty. Dnes se dozvíte, jak na to. 

Workoholik ≠ svědomitě pracující člověk

Samozřejmě ne každý tvrdě pracující si automaticky vyslouží nálepku workoholik. Je normální, že kvůli dosažení konkrétního cíle musíte krátkodobě zintenzivnit své pracovní úsilí. Vždy si ale musíte umět říct dost a se stejnou vervou, s jakou se vrháte do řešení pracovních problémů, přistupovat k péči o své mezilidské vztahy, duševní i fyzické zdraví.

Jak poznáte, že jste v tom až po uši?

  1. Jediné mezilidské vztahy, které vás zajímají, jsou ty pracovní.
  2. Máte nutkavý pocit dosahovat met. Z jejich pokoření se ale neumíte radovat. 
  3. Představa odpočinku ve vás vyvolává stres a výčitky.
  4. Pokud nepracujete, zažíváte abstinenční příznaky.
  5. Máte častý pocit, že lidé kolem vás se dost nesnaží.
  6. Vaše úsilí se často míjí efektu, jelikož nedokážete zpomalit, abyste se na problematiku podívali s odstupem. 
  7. Neumíte přijímat kritiku, která se týká vašich pracovních návyků.
  8. Vše, co je třeba rozhodnout, ale netýká se to přímo práce, odkládáte na později.
  9. Ignorujete signály, které vám dává vaše tělo.
  10. Cítíte neustálou vnitřní tenzi. 

I když se může na první pohled zdát, že nic horšího už nepřijde, opak je pravdou. Workoholismus totiž velmi často vede přes fyzické a psychické vyčerpání až k syndromu vyhoření

Syndrom vyhoření ≠ běžná únava

Přichází plíživě a často si hraje na něco, čím vůbec není. Řeč je o syndromu vyhoření, který se z počátku schovává za běžnou únavu a stres. Ve skutečnosti je ale mnohem zákeřnější.

Fáze syndromu vyhoření podle modelu Edelwiche a Brodského

  • Nadšení: Máte nasazené růžové brýle a okolnosti by ani nemohly být lepší. Jste plní elánu, chuti do práce a překypujete energií. 
  • Stagnace: Tady už to začíná trochu skřípat. Díváte se pravdě do očí a zjišťujete, že je na míle vzdálená vašemu původnímu očekávání. 
  • Frustrace: Zjišťuje, jak vysoko může růst pocit bezmoci a zklamání. Ustavičně pochybujete o smyslu svého snažení a zároveň se u vás začínají objevovat první potíže fyzického i emocionálního charakteru.
  • Apatie: Bezmoc a beznaděj. Pocity, které vás pronásledují na každém kroku. Své pracovní povinnosti plníte ze setrvačnosti, ale nečiní vám to žádnou radost. 
  • Vyhoření: Poslední stádium, kdy padáte na emocionální, duševní i fyzické dno. Ztrácíte smysl práce a vlastní existence.

Jak z toho ven?

Workoholismus je ve své podstatě závislost jako každá jiná. Ovšem v tomto případě si jen těžko naordinujete abstinenci

Je jasné, že svou práci nemůžete zcela odříznout, protože je přirozenou součástí vašeho života a zároveň zdrojem obživy. V dnešní době je tolik možností, že si můžete vybrat zaměření podle toho, co vás skutečně zajímá a baví. Je ovšem důležité rozlišovat mezi nadšením a chorobnou závislostí

Vaším dlouhodobým cílem a hlavním projektem proto bude transformace nezdravých pracovních návyků na dlouhodobě udržitelné.

Začněte aplikovat těchto 13 kroků a znovuobjevte ztracený balanc

  1. Změňte vlastní vnímání osobního úspěchu. Do rovnice, podle které si měříte svůj úspěch, zahrňte kromě pracovního výkonu také mezilidské vztahy a fyzické zdraví spolu s tím duševním. 
  1. Přehodnoťte své priority. Vždy budete mít více práce než volné kapacity. Je to tedy o tom určit si priority a umět si říct dost v momentě, kdy už máte své povinnosti pro daný den splněné a přichází čas věnovat se rodině a koníčkům. Vědomě se rozhodujte trávit svůj čas někde jinde. Věřte nám, že práce vám nikam neuteče.
  1. Nesnažte se pracovat v době, kdy trávíte čas se svou rodinou. O tom, že je multitasking kontraproduktivní jsme psali už několikrát. Neplatí ale jen v případě tříštění pozornosti mezi pracovními povinnostmi, ale také mezi časem, který trávíte s rodinou a u toho neustále odbíháte vyřizovat pracovní telefonáty nebo e-maily, jako to dělá například Elon Musk. Nejenže je takové jednání neslušné, ale ve finále naprosto neúčinné. 
  1. Se svým časem nakládejte jako s tou nejcennější komoditou. Začněte si měřit čas strávený pracovními záležitostmi. Až uvidíte černé na bílém, kolik hodin skutečně pracujete a kolik hodin se zdržujete činnostmi, které vlastně vůbec negenerují váš zisk, tak si příště 2× rozmyslíte, jakým aktivitám se budete věnovat. 
  1. Nebuďte na sebe příliš přísní. Pokud chcete vypnout počítač v rozumnou hodinu, naplánujte si vždy jen tolik úkolů, kolik jste schopni skutečně zvládnout. Využijte k tomu Pilota Plus – exkluzivní diář pro úspěšné. Pomocí stanovení jednoduchých kroků vás dovede přesně tam, kam míříte, bez potřeby pracovat od nevidím do nevidím.
Pilot PLus - exkluzivní diář pro úspěšné
Pilot Plus – Exkluzivní diář pro úspěšné
  1. Vyhýbejte se spouštěčům. Není žádným tajemstvím, že workoholici jsou kvůli svému pracovnímu nasazení pod permanentním stresem, který má vliv také na jejich psychické a fyzické zdraví. Zamyslete se nad tím, jaké situace jsou spouštěčem stresové reakce a vědomě se jim vyhýbejte.
  1. Buďte disciplinovaní. Svůj čas rozdělte na pomyslné třetiny. První ⅔ rozčleňte rovným dílem mezi pracovní povinnosti, vzdělávání, budování mezilidských vztahů, sport a koníčky. Na poslední ⅓ si nic neplánujte, abyste tento čas mohli nerušeně věnovat odpočinku a spánku.
  1. Delegujte. Přestaňte lpět na perfekcionismu a zbavte se přesvědčení, že jste jediný, kdo zvládne daný úkol. Veškeré operativní činnosti, ke kterým nemusí mít člověk speciální znalost, začněte delegovat na kolegy s volnější kapacitou. 
  1. Naučte se přijímat konstruktivní kritiku – bez emocí a okamžité argumentace. Pokud si některý z členů vaší rodiny stěžuje, že trávíte příliš času prací, nebo naopak slýcháte často od kolegů, že se s vámi těžko spolupracuje, zkuste je tentokrát v klidu vyslechnout. Dejte jim prostor, aby mohli vyjádřit své obavy a názory. Nechte si čas, abyste se mohli na celou situaci podívat s odstupem. Konstruktivní kritiku vždy vnímejte jako příležitost pro vlastní zlepšení. 
  1. Dejte svému životu jasný řád. Snažte se naplánovat své dny tak, aby byly plnohodnotné. Zkrátka zkuste najet na zdravý životní styl. Vytvořte si rituál, díky kterému se připravíte na nový pracovní den – může se jednat o poslech hudby, snídani s rodinou, meditaci apod. Snažte se dodržovat pravidelný režim. Vstávejte ve stejný čas a dodržujte večerku. Pravidelně se stravujte a vymezte si dostatek času na pobyt na čerstvém vzduchu. 
  1. Pravidelně odpočívejte. Jedna dovolená v roce vás skutečně nespasí. Odpočívat musíte pravidelně. Abyste měli jistotu, že si na odpočinek opravdu vyhradíte čas, neváhejte si ho naplánovat. V Týdenním plánovacím diáři Week planner 2022 má každý týden svou dvoustranu, a tak budete mít dostatek prostoru pro plánování práce, zábavy i odpočinku.
Týdenní plánovací diář Week planner 2022
Týdenní plánovací diář Week planner 2022
  1. Usměrněte očekávání svých kolegů a svého šéfa. Pokud si vaši spolupracovníci zvykli na to, že se na vás mohou se vším obrátit, sdělte jim jaké změny plánujete a požádejte je o podporu. Nezapomeňte vysvětlit, že pro firmu budete díky novým návykům přínosem, jelikož budete odpočatí a nebudete tříštit svou pozornost. 
  1. Zamyslete se nad změnou své kariéry. Pokud se ani po aplikování všech výše zmíněných bodů nic nezmění, začněte uvažovat nad novou kariérou. Nebylo by vám lépe na jiné pozici, v jiné firmě, nebo třeba v jiném odvětví?

Rada na závěr. Přiznat si skutečnost, že trpíte workoholismem není slabost. Naopak to chce pořádnou dávku odvahy, proto se neváhejte obrátit na odbornou pomoc, pokud cítíte, že to sami nezvládnete.